Nu te zien: ‘Pijlers van leven’ door kunstenaar Lizan Freijsen (1960-2024)
- 11 september 2024
De tentoonstelling ‘Pijlers van leven’, ontworpen door de overleden kunstenaar Lizan Freijsen, is vanaf vandaag te zien in het Groote Museum.
Haar laatste werk is een ode aan onzichtbare bomen, die als heipalen de stad Amsterdam dragen en daarmee uit het moeras hebben getild.
Lizan Freijsen overleed geheel onverwachts in februari dit jaar. Na haar overlijden hebben het TextielMuseum, waar haar kunstwerk in de maak was, en ARTIS-Groote Museum samen met haar familie besloten om de geplande tentoonstelling alsnog voort te zetten. Een bescheiden tentoonstelling met een groot verhaal.
Onzichtbare schoonheid visualiseren
Tuftspecialist Karen Zeedijk van het TextielLab, met wie Freijsen vaker samenwerkte, pakte de draad weer op. Met de nodige ingrediënten kon zij het kleed in de geest van Lizan afmaken. ‘Een zachte plek van aandacht,’ zo omschreef Freijsen haar nieuwe kunstwerk voor ARTIS-Groote Museum. Freijsen was gefascineerd door een in het museum tentoongestelde dwarsdoorsnede van een houten funderingspaal, die het museum ruim 160 jaar heeft gedragen. Iets onzichtbaars veranderen in waardevolle producten was haar manier om te laten zien wat aanwezig is. Door een bescheiden fenomeen uit te vergroten en te vertalen naar wol kan het onderwerp met een andere aandacht bekeken worden. Ook met ‘Pijlers van leven’ focust Freijsen op een blinde vlek en visualiseert zij de schoonheid ervan. Hoe dit proces is verlopen is te zien in de introductiefilm in de tentoonstelling, gemaakt door Marieke van der Lippe.
Over de bedoeling van 'Pijlers van Leven' zei Freijsen: ‘Als je dit zichtbaar maakt, dan laat je weer zien dat de verhoudingen in het leven, waar het voor mij in het Groote Museum ook om draait, om een hele andere indeling vragen. Het vraagt ook om een andere plek van de mens en daarin mis ik vaak aandacht voor planten’.
In een interview voor het ARTIS-tijdschrift, een maand voordat Freijsen overleed, lees je meer over haar visie op de tentoonstelling die ze zou gaan maken.
Monumentaal fotowerk door landschapsfotograaf Hans Wilschut
Voor de tentoonstelling maakte fotograaf Hans Wilschut een monumentaal fotowerk van een Noors woud. Net als het Groote Museum is de stad Amsterdam grotendeels gefundeerd op houten heipalen die oorspronkelijk uit Noorwegen kwamen. Het werk van Wilschut portretteert een gelijkwaardig woud zoals uit de tijd dat de bomen in Noorwegen in de 16e eeuw werden gekapt. De foto is te zien samen met de oorspronkelijke heipalen die onder het Groote Museum hebben gestaan. In het museum is aanvullend een tour samengesteld, getiteld 'De weg van de boom', die je langs tien vaste collectiepunten over bomen leidt.
Lizan Freijsen en ARTIS werkten eerder samen
Het vermogen van Lizan Freijsen om natuur in haar volle breedte zichtbaar te maken was voor ARTIS eerder reden haar opdracht te geven voor een kunstwerk. In 2021 maakte ze een wandcompositie, waar ze anderhalf jaar aan werkte, voor de vaste collectie van ARTIS-Micropia. Door de groei- en maakprocessen van schimmels daarin zichtbaar te maken, wilde Freijsen bijdragen aan de waardering én verbeelding van deze wonderlijke micro-organismen. Het werk is nog altijd te zien in Micropia.
De tentoonstelling ‘Pijlers van het leven’ is van 11 september t/m 9 maart te zien in ARTIS-Groote Museum.
De tentoonstelling 'Pijlers van Leven' is mede mogelijk gemaakt dankzij een financiële bijdrage van het Mondriaan Fonds en CBK Rotterdam.
Het laatste nieuws
Afscheid Afrikaanse wilde honden
19 november 2024 • ARTIS-Park
ARTIS heeft afgelopen week helaas afscheid moeten nemen van de twee laatste Afrikaanse wilde honden.