Is natuurbehoud ook zelfbehoud?
- 60 minuten
- inbegrepen bij scholentarief
- ARTIS-Groote Museum
De mens is een onderdeel van de natuur, maar door ons toedoen komt de biodiversiteit steeds meer onder druk te staan. Soorten verdwijnen en de ene crisis volgt de andere op.
Hoe beïnvloedt de mens de natuur? Is natuurbehoud ook zelfbehoud? Dit begeleide programma begint en eindigt plenair, waarna leerlingen in groepjes het museum bezoeken om vragen te beantwoorden. Door samen te werken, krijgen ze een beter inzicht in de rijkdom van biodiversiteit.
Kerndoelen
kerndoel 29
de leerling leert kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in sleutelbegripen uit het gebied van de levende en niet-levende natuur, en leert deze sleutelbegrippen te verbinden met situaties in het dagelijks leven.
kerndoel 30
de leerling leert dat mensen, dieren en planten in wisselwerking staan met elkaar en hun omgeving (milieu), en dat technologische en natuurwetenschappelijke toepassingen de duurzame kwaliteit daarvan zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden.
kerndoel 34
de leerlingen leren zorg dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.