‘Een zachte plek van aandacht,’ zo omschreef Lizan Freijsen haar nieuwe kunstwerk voor ARTIS-Groote Museum. Bekijk het vloerkleed nu.

Tentoonstelling van Lizan Freijsen

Freijsen was gefascineerd door een in het museum tentoongestelde dwarsdoorsnede van een houten funderingspaal, die het museum ruim 160 jaar heeft gedragen als onzichtbare kracht. Iets onzichtbaars veranderen in waardevolle producten was haar manier om te laten zien wat aanwezig is. Door een bescheiden fenomeen uit te vergroten en te vertalen naar wol kan het onderwerp met een andere aandacht bekeken worden. Ook met ‘Pijlers van leven’ focust Freijsen op een blinde vlek en visualiseert zij de schoonheid ervan. Hoe dit proces is verlopen is te zien in de introductiefilm in de tentoonstelling, gemaakt door Marieke van der Lippe.

Lizan Freijsen: ‘Als je de blinde vlek zichtbaar maakt, dan laat je weer zien dat de verhoudingen in het leven, waar het voor mij in het Groote Museum ook om draait, om een hele andere indeling vragen. Het vraagt ook om een andere plek van de mens en daarin mis ik vaak aandacht voor de planten’.

Lizan Freijsen (1960 - 2024)

Lizan Freijsen overleed geheel onverwachts in februari van dit jaar. Na haar overlijden hebben het TextielMuseum, waar haar kunstwerk in de maak was, en ARTIS-Groote Museum samen besloten om de geplande tentoonstelling alsnog voort te zetten.

Een Noors woud

Voor de tentoonstelling maakt fotograaf Hans Wilschut een monumentaal fotowerk van een Noors woud. Net als het Groote Museum is de stad Amsterdam grotendeels gefundeerd op houten heipalen die oorspronkelijk uit Noorwegen kwamen.

The Fungall Wall

Voor ARTIS-Micropia maakte zij in 2021 een wandcompositie van handgetufte, wollen tapijten genaamd de Fungall Wall.

Pijlers van Leven is mede mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage van CBK Rotterdam en het Mondriaan Fonds