Amber Veel over haar fascinatie met de tussenruimte
In gesprek met kunstenaar Amber Veel over haar fascinatie voor tussenruimtes, de overgangsmomenten in het bestaan, en hoe dit zich vertaalt in haar kunstwerken.
Het ontstaan van de fascinatie
Laten we beginnen met de kern van je fascinatie. Wat maakt de tussenruimte zo intrigerend voor jou?
Ik denk dat de tussenruimte heel erg interessant is, omdat dat de ruimte is waarin de ene bestaansvorm overgaat in een andere bestaansvorm. Juist dat overgangsgebied, vormt de essentie van het bestaan. Het gaat eigenlijk over hoe verschillende bestaansvormen samenwerken.
Ik denk dat je als individu gedefinieerd wordt door het contact wat je met anderen hebt; of dat nou met een ander dier is of met een plant. Maar waar dat ene individu begint en het ander eindigt, dat is een heel vaag gebied. Het is fluïde, het gaat langzaam in elkaar over. Mijn fascinatie ligt in het gebied waar dingen niet helemaal helder zijn, waar dingen vloeibaar zijn. Juist omdat ik het niet kan vatten.
Is er een specifiek moment in je leven geweest waarop deze fascinatie is ontstaan?
Ik denk dat het altijd al in mij zat, van jongs af aan. Als kind verzamelde ik potjes met allerlei kleine objecten, zoals botjes en plantenwortels. Dat vaag begrensde gebied fascineerde me. Later, als verpleegkundige, onderzocht ik de huid als grens tussen lichaam en omgeving. Dat leidde tot mijn interesse in grensgebieden, tussenruimten, overgangsmomenten, zowel bij lichamen als bij natuurlijke elementen zoals bomen.
Hoe ben je vanuit de huid tot het besef gekomen dat deze tussenruimte zich ook tussen bomen bevindt?
Omdat groei en verval ook mijn interesse heeft. Wanneer is iets nog een lichaam en wanneer gaat het over in de wereld om ons heen? Dat zie je terug in mijn kunstwerken, zoals het werk met de vos en de metamorfose. Toen kwam het besef dat het mycelium, met zijn stofwisseling in de aarde, ook zo'n tussenruimte vormt.
Het mycelium
Wat is een mycelium eigenlijk?
Het mycelium is als een ingenieus netwerk van verbindingen dat voedingsstoffen verplaatst, vergelijkbaar met een wegennetwerk of het internet.
Zie je ook een soortgelijk mycelium tussen mensen?
Tussen mensen is dat sociaal gedrag. We hebben een gesprek en wisselen informatie uit, net als een mycelium dat doet. Sommigen geloven zelfs in een collectief bewustzijn waarin we allemaal met elkaar in verbinding staan.
Hoe verliep het proces van het creëren van het kunstwerk in het ARTIS-Groote Museum?
Veel lezen en onderzoek doen. Ik kreeg veel input vanuit ARTIS en heb natuur opgezocht, zoals de duinen en mijn eigen tuin. Ik heb wortelstructuren bestudeerd bij Wageningen University. Het echte tekenen duurde ongeveer een maand.
Het kunstwerk als onderdeel van het museum
Het kunstwerk laat zien dat alles met elkaar verbonden. is. Alles stroomt en is constant in beweging, waarbij continu nieuwe verbindingen ontstaan.
Amber Veel is kunstenaar en verzamelaar van natuurvondsten. In haar werk staat de tussenruimte en het overgangsgebied centraal, daar hoopt zij iets van grip te vinden op het vaak zo complexe bestaan.